Asbestinventaris met beheersprogramma voor bedrijven met personeel

Wat houdt dit in:
Document dat een overzicht geeft van de aanwezige asbesthoudende materialen in en rond alle gebouwen waar een werkgever personeel tewerkstelt, ongeacht het bouwjaar. Na een uitgebreide inspectie wordt van de asbesthoudende materialen een risicoanalyse opgemaakt met de bijhorende beheersmaatregelen, de manier van behoud en/of verwijdering en door wie dit verwijderd mag worden.

Wie zijn de opdrachtgevers:
Zaakvoerders & Preventieadviseurs

Waar is dit van toepassing:
Verplicht voor de werkgever voor alle gebouwen waar hij personeel tewerkstelt.
Niet alleen voor productiebedrijven, ateliers, opslagruimtes, kantoren, horeca, winkels, zorginstellingen, … ook van toepassing voor scholen, crèches, gemeentegebouwen, gemeenschappelijke delen bij vereniging van mede-eigenaars,…

Wat zegt de wetgeving in het kort hierover:
KB van 16 maart 2006 met betrekking tot de bescherming van de werknemers tegen de risico’s van blootstelling aan asbest. (B.S. 23/03/2006), Gewijzigd bij: KB van 8 juni 2007 (B.S. 22.6.2007).
Elke werkgever in België is vanaf 01 januari 1995 verplicht om over een asbestinventaris te beschikken.

Opmaak door:
Preventieadviseur, Deskundige of Erkend Sloopdeskundige - Tracimat

Wat is het doel van dit document:
Bescherming van eigen werknemers, derden en aannemers die werken in het bedrijf van de werkgever komen uitvoeren.

Wat zijn de voordelen voor de opdrachtgever:
Een kwaliteitsvolle asbestinventaris zorgt ervoor dat de werkgever met kennis van zaken de nodige maatregelen kan treffen in functie van zijn preventiebeleid.

De opgestelde beheersmaatregelen en/of verwijderingsmethodes zorgen voor een gezondere werkomgeving voor de medewerkers.

Dankzij de risicoanalyse kan de ernstgraad en het stappenplan voor verwijdering beter ingeschat worden.

De asbestinventaris zorgt ervoor dat de aannemer, die in uw bedrijf werken komt uitvoeren, met kennis van zaken prijs kan geven.

Welke stappen worden in grote lijnen gevolgd:
Na de dossieropstart wordt de eigendom grondig geïnspecteerd en worden eventuele staalnames uitgevoerd met bijhorend labo-onderzoek.

De asbestinventaris wordt opgemaakt door de Deskundige met een oplijsting van de asbestverdachte en asbesthoudende materialen met bijhorende risicoanalyse, beheersmaatregelen en/of verwijderingsmethode.

De asbestinventaris wordt vervolledigd met de resultaten van de staalnames en doorgestuurd aan de opdrachtgever.

Mogelijkheid om reeds de jaarlijkse verplichte update van de asbestinventaris in te plannen.

Vraag uw offerte op maat
Asbestinventaris met beheersprogramma voor bedrijven met personeel
Asbestinventaris met beheersprogramma voor bedrijven met personeel
Vraag uw offerte op maat
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info